Solat Syiah? Nampak ngeri..

Disebabkan perasaan yang sangat excited nak tengok Pudu Sentral yang baru lepas direnovate, aku pun saja gatal balik naik bas hari ni (selalu naik Keretapi Tenat Melayu - KTM). Pendek cerita dah macam airport je tengok pudu baru ni. Bagus la,sekurang kurang nya takdela berhimpit bersepah sepah macam dulu.

Singgah sembahyang Maghrib dengan Isyak dekat surau pudu sentral, masuk masuk je nampak sorang pak arab ni lain macam je sembahyang dia.(Aku perhati lepas habis sembahyang ok,kang korang kate aku sembahyang sambil tengok orang pulak haha.) Nak komplen pun aku bukan berilmu sangat hal agama ni.

Tapi dia takbir je tangan terus kat tepi sambil baca fatihah, berapa rakaat tak sure,rasa macam dua,lepas tu ada doa qunut. (dalam hati, pak arab ni qada subuh tadi kot,bangun lewat la ni pak arab ni). tapi dengar bacaan semua pelik lain macam je,sebelum nak sujud pun angkat tangan macam takbir,tak macam sembahyang biasa je,lepas dah abis,dia bagi salam, terus sujud..lepas tu ulang lagi sembahyang macam tadi,aku dah start pelik dah,aik dua kali qada subuh? yela tu kot.... 

Balik-balik tergerak hati nak siasat,aku syak pak arab tadi orang syiah,sebab pernah terbaca pasal cara diorang sembahyang. Bukak youtube, search term "syiah",ni yang aku jumpa.....


Ngeri kan? aku tak berani nak ulas lebih-lebih sebab aku tak cukup ilmu hal-hal macam ni,jadi nilailah sendiri =)

No comments:

Post a Comment